Undergraduate Elective 1031: Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων

Από Περιγράμματα - Τμήμα Μαθηματικών
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
Νέα σελίδα με '{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}} <ul class="nav nav-pills mb-2 justify-content-end" id="pills-tab-lang" role="tablist"> <li class="nav-item"><btn id="pills-gr-tab" data-toggle="pill" class="nav-link active" role="tab" aria-controls="pills-gr" aria-selected="true">#pills-gr|Ελληνικά</btn></li> <li class="nav-item"><btn id="pills-en-tab" data-toggle="pill"...'
 
Χωρίς σύνοψη επεξεργασίας
 
Γραμμή 24: Γραμμή 24:
|-
|-
! Κωδικός Μαθήματος
! Κωδικός Μαθήματος
| MAE846
| MAE749
|-
|-
! Εξάμηνο
! Εξάμηνο
| 8
| 7
|-
|-
! Τίτλος Μαθήματος
! Τίτλος Μαθήματος
| ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΕΜΠΕΙΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
| Συστήματα Βάσεων Δεδομένων
|-
|-
! Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
! Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες
Γραμμή 39: Γραμμή 39:
|-
|-
! Προαπαιτούμενα Μαθήματα
! Προαπαιτούμενα Μαθήματα
|  
| -
|-
|-
! Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων
! Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων
Γραμμή 57: Γραμμή 57:
|-
|-
! Μαθησιακά Αποτελέσματα
! Μαθησιακά Αποτελέσματα
| Σκοπός είναι η βαθύτερη κατανόηση της Επεξεργαίας Φυσικής Γλώσσας, αναλυτικότερα
| Ο στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των βασικών αρχών που διέπουν τη διαχείριση βάσεων δεδομένων, η κατανόηση της λειτουργίας και της δομής ενός σχεσιακού συστήματος διαχείρισης βάσεων δεδομένων και η ικανότητα σχεδιασμού και υλοποίησης βάσεων δεδομένων σε ένα τέτοιο σύστημα.
* Εισαγωγή στα έμπειρα συστήματα
 
* Κύρια χαρακτηριστικά των εμπείρων συστημάτων, κλασσικά παραδείγματα
 
* Απόκτηση γνώσης και επικύρωση, αναπαράσταση της γνώσης, συναγωγή συμπερασμάτων και ερμηνεία, ασυνέπεια και αβεβαιότητα.  
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
* Τεχνικές εξαγωγής συμπερασμάτων
* Να σχεδιάζουν το σχήμα μιας βάσης δεδομένων χρησιμοποιώντας το μοντέλο οντοτήτων/συσχετίσεων και το σχεσιακό μοντέλο
* Έμπειρα συστήματα βασισμένα σε κανόνες συνδεμένους αλυσιδωτά προς τα εμπρός
* Να διατυπώνουν ερωτήσεις σε σχεσιακή άλγεβρα και σχεσιακό λογισμό
* Έμπειρα συστήματα βασισμένα σε κανόνες συνδεμένους αλυσιδωτά προς τα πίσω
* Να σχεδιάζουν και να υλοποιούν εφαρμογές βάσεων δεδομένων σε ένα σχεσιακό σύστημα διαχείριση δεδομένων με χρήση SQL
* Σχεδιασμός εμπείρων συστημάτων βασισμένων σε κανόνες
* Να αξιολογούν την καταλληλόλητα ενός σχεσιακού σχήματος χρησιμοποιώντας τη θεωρία κανονικών μορφών και συναρτησιακών εξαρτήσεων
* Έμπειρα συστήματα βασισμένα σε πλαίσια
* Να αξιοποιούν βασικές αρχές, τεχνικές, δομές και αλγορίθμους για την αποδοτική αποθήκευση και ανάκτηση μεγάλου όγκου δεδομένων
* Εργαλεία για έμπειρα συστήματα
* Να χρησιμοποιούν κατάλληλα ευρετήρια για την αποδοτική ανάκτηση δεδομένων
* Διεπαφές με χρήστες
* Να κατανοούν την εσωτερική δομή ενός σχεσιακού συστήματος διαχείρισης βάσεων δεδομένων
* Mηχανική μάθηση, συστήματα υποστήριξης λήψης αποφάσεων, παραδείγματα έμπειρων συστημάτων
* Να αξιοποιούν τις γνώσεις τους στην επεξεργασία ερωτήσεων ώστε να διατυπώνουν αποδοτικές SQL ερωτήσεις 
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια μπορεί να χειριστεί:
* σε επίπεδο θεωρητικής τεκμηρίωσης προβλημάτων
* επίλυση ασκήσεων
* αναγνώριση εφαρμογών στα προαναφερθέντα θέματα των Εμπείρων Συστημάτων.
|-
|-
! Γενικές Ικανότητες
! Γενικές Ικανότητες
|
|
* Προσαρμογή σε νέες εφαρμογές
* Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
* Υλοποίηση - Εμπέδωση
* Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
* Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
* Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
|}
|}


Γραμμή 83: Γραμμή 81:
=== Περιεχόμενο Μαθήματος ===
=== Περιεχόμενο Μαθήματος ===


Εξοικείωση με:
* Εισαγωγή στις βάσεις δεδομένων: γενικές αρχές, κατηγορίες συστημάτων βάσεων δεδομένων, χρήστες βάσεων δεδομένων, ανεξαρτησία δεδομένων
* την αναπαράσταση προβλημάτων και των στρατηγικών επίλυση.
* Σχεδιασμός και μοντέλα βάσεων δεδομένων: εννοιολογικός σχεδιασμός, μοντέλο οντοτήτων/συσχετίσεων, σχεσιακό μοντέλο
* Τις βασικές αρχές έμπειρων συστημάτων,  
* Σχεσιακή άλγεβρα και σχεσιακός λογισμός: επιλογή, προβολή, συνένωση, πράξεις συνόλων, σχεσιακό λογισμός πλειάδων
* Την απόκτηση γνώσης και την επικύρωση, την αναπαράσταση της γνώσης, τη συναγωγή συμπερασμάτων και την ερμηνεία, την ασυνέπεια και την αβεβαιότητα.
* Θεωρία σχεδιασμού: Συναρτησιακές συναρτήσεις, κανονικές μορφές, ιδιότητες διασπάσεων
* τα συστήματα βασισμένα σε γνώση,  
* Αποθήκευση και επεξεργασίας ερωτήσεων: ιεραρχία μνήμης, δομές αρχείων, βελτιστοποίηση ερωτήσεων
* την αρχιτεκτονική έμπειρων συστημάτων
* Ευρετήρια: είδη ευρετηρίων, B+-δέντρα, κατακερματισμός.
* τα εργαλεία για έμπειρα συστήματα
* τις διεπαφές με χρήστες
* τα θέματα σχεδιασμού




Γραμμή 99: Γραμμή 94:
|-
|-
! Τρόπος Παράδοσης
! Τρόπος Παράδοσης
| Πρόσωπο με πρόσωπο
| Εβδομαδιαίες διαλέξεις στην τάξη
|-
|-
! Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
! Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
|
| Στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο ecourse διατίθεται υλικό μελέτης και πληροφοριών (σημειώσεις και διαφάνειες). Δυνατότητα επικοινωνίας των φοιτητών με τον διδάσκοντα με ηλεκτρονικό τρόπο (e-mail, ecourse).
Ναι
|-
|-
! Οργάνωση Διδασκαλίας
! Οργάνωση Διδασκαλίας
Γραμμή 125: Γραμμή 119:
|-
|-
! Αξιολόγηση Φοιτητών
! Αξιολόγηση Φοιτητών
| Τελική γραπτή εξέταση
| Γραπτή τελική εξέταση στα Ελληνικά (σε περίπτωση φοιτητών Erasmus στην Αγγλική γλώσσα), ενδιάμεσες εργαστηριακές εργασίες.
|}
|}


Γραμμή 150: Γραμμή 144:
|-
|-
! Course Code
! Course Code
| MAE846
| MAE749
|-
|-
! Semester
! Semester
| 8
| 7
|-
|-
! Course Title
! Course Title
| Introduction to Expert Systems
| Database Systems
|-
|-
! Independent Teaching Activities
! Independent Teaching Activities
Γραμμή 165: Γραμμή 159:
|-
|-
! Prerequisite Courses
! Prerequisite Courses
| Logic Programming, Data Structure
| -
|-
|-
! Language of Instruction and Examinations
! Language of Instruction and Examinations
Γραμμή 183: Γραμμή 177:
|-
|-
! Learning outcomes
! Learning outcomes
|
| The goal of the course is to introduce the fundamental principles that govern database management, to understand relational database management systems, and to develop the ability to design and implement databases.
The goal of this course is the deeper understanding of PROLOG. During the course a detailed examination of the following topics are done:
 
* Procedural and Declarative Programming
 
* Logic Programming a version of Declarative Programming
Upon completing the course, the student will be able to:
* The programming language PROLOG (PROLOG programs syntax,  Lists, Operators, Arithmetic, Backtracking control, The negation in PROLOG, Recursive predicates, Data Structure manipulation, PROLOG implementation to searching problems, symbolic processing, natural language understanding and metaprogramming)
* Design the schema of a database using the entity-relationship model and the relational model
* Logic Programming Theory
* Formulate queries in relational algebra and relational calculus
* Logic Programming under restrictions
* Design and implement database applications in a relational database management system using SQL
* Logic Programming systems implementation technics
* Evaluate the suitability of a relational schema using normalization theory and functional dependencies
* Parallel Logic Programming
* Apply fundamental principles, techniques, structures, and algorithms for the efficient storage and retrieval of large volumes of data
* Logic Programming for knowledge representation.
* Use appropriate indexes for efficient data retrieval
After completing the course the student can handle:
* theoretical documentation of problems
* solving  exercises
* implementations-applications
|-
|-
! General Competences
! General Competences
|
|
* Applications
* Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology
* Implementation- Consolidation
* Adapting to new situations
* Criticism and self-criticism
* Production of free, creative and inductive thinking
|}
|}


Γραμμή 207: Γραμμή 199:
=== Syllabus ===
=== Syllabus ===


* Ιntroduction to Expert Systems
* Introduction to Database Management Systems
* Main Features of Expert Systems, classic examples
* Conceptual design, the Entity/Relationship model. The relational model. Relational algebra and calculus.
* Knowledge acquisition and verification, knowledge representation, inference and interpretation, consistency and uncertainties.
* SQL.
* Inference techniques
* Database design: functional dependencies, normal forms.
* Rule-based forward chaining Expert Systems
* Storage. File organizations and indexes (primary and secondary indexes, B-trees, B+trees, hashing).
* Rule-based backward chaining Expert Systems
* Introduction to query processing and optimization.
* Rule-based Expert Systems
* Expert Systems tools
* Users Interface
* Machine learning, decision making machines, Expert Systems examples.




Γραμμή 228: Γραμμή 216:
|-
|-
! Use of Information and Communications Technology
! Use of Information and Communications Technology
| Yes , Use of Natural Language and Mathematical Problems Processing Laboratory
| Yes
|-
|-
! Teaching Methods
! Teaching Methods
Γραμμή 250: Γραμμή 238:
|-
|-
! Student Performance Evaluation
! Student Performance Evaluation
|
| Written final exam, weekly programming exercises.
Final  test
|}
|}


Γραμμή 261: Γραμμή 248:


<div style="text-align:left;">
<div style="text-align:left;">
* Γεώργιος Ι. Δουκίδης, Μάριος Κ. Αγγελίδης, "Έμπειρα συστήματα, τεχνητή νοημοσύνη και LISP", ISBN 960-08-0004-9, ISBN-13 978-960-08-0004-3
* Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων, 3η Έκδοση, Ramakrishnan Raghu, Gehrke Joahannes, Εκδόσεις 2012
* Σπύρος Τζαφέστας, "ΕΜΠΕΙΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ", ISBN: - (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 89871)
* Συστήματα Βάσεων Δεδομένων 7η Έκδοση, Abraham Silberschatz,Henry F. Korth,S. Sudarshan, Εκδόσεις Γκιούρδα, 2011
* Παναγιωτόπουλος Ιωάννης - Χρήστος Π., "Νέες Μορφές Τεχνολογίας - Γενικευμένα Αυτόματα Συστήματα - Έμπειρα Συστήματα Turbo Prolog"
</div>
</div>


</div>
</div>

Τελευταία αναθεώρηση της 17:55, 16 Σεπτεμβρίου 2025


Γενικά

Σχολή Σχολή Θετικών Επιστημών
Τμήμα Τμήμα Μαθηματικών
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος MAE749
Εξάμηνο 7
Τίτλος Μαθήματος Συστήματα Βάσεων Δεδομένων
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Διαλέξεις (Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας: 3, Πιστωτικές Μονάδες: 6)
Τύπος Μαθήματος Ειδίκευσης
Προαπαιτούμενα Μαθήματα -
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα Προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus Ναι (στην Αγγλική γλώσσα)
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) Δείτε το eCourse, την Πλατφόρμα Ασύγχρονης Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.


Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα Ο στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των βασικών αρχών που διέπουν τη διαχείριση βάσεων δεδομένων, η κατανόηση της λειτουργίας και της δομής ενός σχεσιακού συστήματος διαχείρισης βάσεων δεδομένων και η ικανότητα σχεδιασμού και υλοποίησης βάσεων δεδομένων σε ένα τέτοιο σύστημα.


Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Να σχεδιάζουν το σχήμα μιας βάσης δεδομένων χρησιμοποιώντας το μοντέλο οντοτήτων/συσχετίσεων και το σχεσιακό μοντέλο
  • Να διατυπώνουν ερωτήσεις σε σχεσιακή άλγεβρα και σχεσιακό λογισμό
  • Να σχεδιάζουν και να υλοποιούν εφαρμογές βάσεων δεδομένων σε ένα σχεσιακό σύστημα διαχείριση δεδομένων με χρήση SQL
  • Να αξιολογούν την καταλληλόλητα ενός σχεσιακού σχήματος χρησιμοποιώντας τη θεωρία κανονικών μορφών και συναρτησιακών εξαρτήσεων
  • Να αξιοποιούν βασικές αρχές, τεχνικές, δομές και αλγορίθμους για την αποδοτική αποθήκευση και ανάκτηση μεγάλου όγκου δεδομένων
  • Να χρησιμοποιούν κατάλληλα ευρετήρια για την αποδοτική ανάκτηση δεδομένων
  • Να κατανοούν την εσωτερική δομή ενός σχεσιακού συστήματος διαχείρισης βάσεων δεδομένων
  • Να αξιοποιούν τις γνώσεις τους στην επεξεργασία ερωτήσεων ώστε να διατυπώνουν αποδοτικές SQL ερωτήσεις
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.


Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Εισαγωγή στις βάσεις δεδομένων: γενικές αρχές, κατηγορίες συστημάτων βάσεων δεδομένων, χρήστες βάσεων δεδομένων, ανεξαρτησία δεδομένων
  • Σχεδιασμός και μοντέλα βάσεων δεδομένων: εννοιολογικός σχεδιασμός, μοντέλο οντοτήτων/συσχετίσεων, σχεσιακό μοντέλο
  • Σχεσιακή άλγεβρα και σχεσιακός λογισμός: επιλογή, προβολή, συνένωση, πράξεις συνόλων, σχεσιακό λογισμός πλειάδων
  • Θεωρία σχεδιασμού: Συναρτησιακές συναρτήσεις, κανονικές μορφές, ιδιότητες διασπάσεων
  • Αποθήκευση και επεξεργασίας ερωτήσεων: ιεραρχία μνήμης, δομές αρχείων, βελτιστοποίηση ερωτήσεων
  • Ευρετήρια: είδη ευρετηρίων, B+-δέντρα, κατακερματισμός.


Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης Εβδομαδιαίες διαλέξεις στην τάξη
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Στην ιστοσελίδα του μαθήματος στο ecourse διατίθεται υλικό μελέτης και πληροφοριών (σημειώσεις και διαφάνειες). Δυνατότητα επικοινωνίας των φοιτητών με τον διδάσκοντα με ηλεκτρονικό τρόπο (e-mail, ecourse).
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις (13Χ3) 39
Αυτοτελής Μελέτη 78
Επίλυση Ασκήσεων - εργασίες 33
Σύνολο Μαθήματος 150
Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή τελική εξέταση στα Ελληνικά (σε περίπτωση φοιτητών Erasmus στην Αγγλική γλώσσα), ενδιάμεσες εργαστηριακές εργασίες.


Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Δείτε την υπηρεσία Εύδοξος. Συγγράμματα και άλλες πηγές εκτός της υπηρεσίας Εύδοξος:

General

School School of Science
Academic Unit Department of Mathematics
Level of Studies Undergraduate
Course Code MAE749
Semester 7
Course Title Database Systems
Independent Teaching Activities Lectures (Weekly Teaching Hours: 3, Credits: 6)
Course Type Special Background
Prerequisite Courses -
Language of Instruction and Examinations Greek
Is the Course Offered to Erasmus Students Yes (in English)
Course Website (URL) See eCourse, the Learning Management System maintained by the University of Ioannina.


Learning Outcomes

Learning outcomes The goal of the course is to introduce the fundamental principles that govern database management, to understand relational database management systems, and to develop the ability to design and implement databases.


Upon completing the course, the student will be able to:

  • Design the schema of a database using the entity-relationship model and the relational model
  • Formulate queries in relational algebra and relational calculus
  • Design and implement database applications in a relational database management system using SQL
  • Evaluate the suitability of a relational schema using normalization theory and functional dependencies
  • Apply fundamental principles, techniques, structures, and algorithms for the efficient storage and retrieval of large volumes of data
  • Use appropriate indexes for efficient data retrieval
General Competences
  • Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology
  • Adapting to new situations
  • Criticism and self-criticism
  • Production of free, creative and inductive thinking


Syllabus

  • Introduction to Database Management Systems
  • Conceptual design, the Entity/Relationship model. The relational model. Relational algebra and calculus.
  • SQL.
  • Database design: functional dependencies, normal forms.
  • Storage. File organizations and indexes (primary and secondary indexes, B-trees, B+trees, hashing).
  • Introduction to query processing and optimization.


Teaching and Learning Methods - Evaluation

Delivery

Face to face

Use of Information and Communications Technology Yes
Teaching Methods
Activity Semester Workload
Lectures 39
Self study 78
Exercises 33
Course total 150
Student Performance Evaluation Written final exam, weekly programming exercises.


Attached Bibliography

See the official Eudoxus site. Books and other resources, not provided by Eudoxus:

  • Συστήματα Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων, 3η Έκδοση, Ramakrishnan Raghu, Gehrke Joahannes, Εκδόσεις 2012
  • Συστήματα Βάσεων Δεδομένων 7η Έκδοση, Abraham Silberschatz,Henry F. Korth,S. Sudarshan, Εκδόσεις Γκιούρδα, 2011