Undergraduate Compulsory 1001

Από Περιγράμματα - Τμήμα Μαθηματικών
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση


Γενικά

Σχολή Σχολή Θετικών Επιστημών
Τμήμα Τμήμα Μαθηματικών
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος ΜΑΥ422
Εξάμηνο 4
Τίτλος Μαθήματος Αλγεβρικές Δομές I
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Διαλέξεις (Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας: 5, Πιστωτικές Μονάδες: 7.5)
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα Προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus Ναι (στην Αγγλική γλώσσα)
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) Δείτε το eCourse, την Πλατφόρμα Ασύγχρονης Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.


Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα Το μάθημα αποσκοπεί στη μελέτη αλγεβρικών ιδιοτήτων συνόλων τα οποία είναι εφοδιασμένα με μια ή περισσότερες (εσωτερικές) πράξεις. Συνήθως τέτοιου είδους Μαθηματικά αντικείμενα τα ονομάζουμε αλγεβρικές δομές. Θα ασχοληθούμε κυρίως με δύο είδη αλγεβρικών δομών:
  • Τις ομάδες: Το πρότυπο παράδειγμα ομάδας είναι η ομάδα μεταθέσεων ενός, συνήθως πεπερασμένου, συνόλου. Πρόκειται για το σύνολο των ένα προς ένα και επί απεικονίσεων από ένα σύνολο στον εαυτό του εφοδιασμένο με την πράξη τής σύνθεσης των απεικονίσεων.
  • Τους δακτυλίους: Το πρότυπο παράδειγμα δακτυλίου είναι το σύνολο των ακεραίων αριθμών εφοδιασμένο με τις πράξεις τής πρόσθεσης και του πολλαπλασιασμού ακεραίων αριθμών.

Θα διατυπώσουμε διάφορα θεωρήματα που αφορούν την δομή και τις βασικές ιδιότητες ομάδων και δακτυλίων με έμφαση στην έννοια τού ισομορφισμού ομάδων ή δακτυλίων. Από τη σκοπιά τις Άλγεβρας δύο αλγεβρικές δομές που είναι ισόμορφες έχουν ακριβώς τις ίδιες αλγεβρικές ιδιότητες. Επομένως ως άμεση συνέπεια έχουμε ότι τα συμπεράσματα τα οποία ισχύουν για μια αλγεβρική δομή ισχύουν και για οποιαδήποτε ισόμορφή της. Στο τέλος τού μαθήματος περιμένουμε από τον φοιτητή να έχει κατανοήσει τους ορισμούς και τα βασικά θεωρήματα, να έχει κατανοήσει πως αυτά εφαρμόζονται σε διακεκριμένα παραδείγματα, να είναι σε θέση να τα εφαρμόζει για την εξαγωγή νέων στοιχειωδών συμπερασμάτων, και τέλος να μπορεί να εκτελεί ορισμένους (όχι τόσο προφανείς) υπολογισμούς.

Γενικές Ικανότητες

Το μάθημα αποσκοπεί στο να μπορεί ο πτυχιούχος να αποκτήσει την ικανότητα στην ανάλυση και σύνθεση βασικών γνώσεων της Σύγχρονης Άλγεβρας. Ερχόμενος ο πτυχιούχος για πρώτη φορά σε επαφή με αφηρημένες έννοιες της Άλγεβρας οι οποίες έχουν σημαντικές εφαρμογές, προάγεται η δημιουργική και επαγωγική σκέψη του πτυχιούχου, και η ικανότητά του να εφαρμόζει αφηρημένες γνώσεις σε διάφορα πεδία.


Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Επενθυμίσεις: Σύνολα, Απεικονίσεις, Σχέσεις Ισοδυναμίας, Διαμερίσεις, Πράξεις.
  • Ομάδες - Ομάδες Μεταθέσεων.
  • Κυκλικές Ομάδες - Γεννήτορες.
  • Πλευρικές Κλάσεις - Θεώρημα Lagrange.
  • Ομομορφισμοί Ομάδων - Ομάδες Πηλίκα.
  • Δακτύλιοι και Σώματα - Ακέραιες Περιοχές.
  • Θεωρήματα Fermat και Euler.
  • Δακτύλιοι Πολυωνύμων - Ομομορφισμοί Δακτυλίων.
  • Δακτύλιοι Πηλίκα - Πρώτα και Μεγιστοτικά Ιδεώδη.


Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις (13Χ5) 65
Αυτοτελής Μελέτη 100
Επίλυση Ασκήσεων - εργασίες 22.5
Σύνολο Μαθήματος 187.5
Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στα Ελληνικά με ερωτήσεις και θέματα ανάπτυξης και επίλυση προβλημάτων.


Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Δείτε την υπηρεσία Εύδοξος. Συγγράμματα και άλλες πηγές εκτός της υπηρεσίας Εύδοξος:

General

School

School of Science

Academic Unit

Department of Mathematics

Level of Studies

Undergraduate

Course Code

MAY422

Semester 4
Course Title

Algebraic Structures I

Independent Teaching Activities

Lectures (Weekly Teaching Hours: 5, Credits: 7.5)

Course Type

General Background

Prerequisite Courses -
Language of Instruction and Examinations

Greek, English

Is the Course Offered to Erasmus Students

Yes (in English)

Course Website (URL) See eCourse, the Learning Management System maintained by the University of Ioannina.


Learning Outcomes

Learning outcomes

The course aims to introduce the students to the study algebraic properties of sets which are equipped with one or more (binary) operations. Such mathematical objects are called algebraic structures. We will mainly deal with two types of algebraic structures:

  • Groups. The standard example is the group of permutations of a, usually finite, set. This is the set of all bijective functions from a set to itself endowed with the operation of composition of functions.
  • Rings. The standard example of a ring is the set of integers equipped with the operations of addition and multiplication of integers.

We will formulate various theorems concerning the structure and basic properties of groups and rings emphasizing the concept of isomorphism of groups or rings. From the perspective of Algebra two algebraic structures which are isomorphic, they have exactly the same algebraic properties. As a direct consequence, results concerning an algebraic structure are valid in any isomorphic algebraic structure. In the course we present several examples illuminating various notions of symmetry. It should be noted that the notion of symmetry is the central theme which underlies the concept of group/ring.
At the end of the course we expect the student: (a) to have understood the definitions and basic theorems which are discussed in the course, (b) to have understood how they are applied in discrete examples, (c) to be able to apply the material in order to extract new elementary conclusions, and finally (d) to perform some (no so obvious) calculations.

General Competences

The course aims to enable the undergraduate student to acquire the ability to analyse and synthesize basic knowledge of the theory of algebraic structures, in particular of the general theory of Groups and Rings, which form an important part of modern algebra. The contact of the undergraduate student with the ideas and concepts of the theory of groups and rings, (a) promotes the creative, analytical and deductive thinking and the ability to work independently, (b) improves his critical thinking and his ability to apply abstract knowledge in various field.


Syllabus

  • Preliminaries: Sets, functions, equivalence relations, partitions, (binary) operations.
  • Groups – Permutation groups.
  • Cyclic groups – generators.
  • Cosets with respect to a subgroup – Lagrange’s Theorem.
  • Homomorphisms of groups – Quotient groups.
  • Rings and fields - Integral domains.
  • The theorems of Fermat and Euler.
  • Polynomial rings – Homomorphisms of Rings.
  • Quotient rings – Prime and maximal ideals.


Teaching and Learning Methods - Evaluation

Delivery

Classroom (face to face)

Use of Information and Communications Technology

Teaching Material: Teaching material in electronic form available at the home page of the course.
Communication with the students:

  • Office hours for the students (questions and problem solving).
  • Email correspondence
  • Weekly updates of the homepage of the course.
Teaching Methods
Activity Semester Workload
Lectures (13x5) 65
Working independently 100
Exercises-Homeworks 22.5
Course total 187.5
Student Performance Evaluation

Final written exam in Greek (in case of Erasmus students, in English) which includes analysis of theoretical topics and resolving application problems.


Attached Bibliography

See the official Eudoxus site. Books and other resources, not provided by Eudoxus:

  • ---