Undergraduate Elective 1081

Από Περιγράμματα - Τμήμα Μαθηματικών
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση


Γενικά

Σχολή Σχολή Θετικών Επιστημών
Τμήμα Τμήμα Μαθηματικών
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός Μαθήματος MAE871
Εξάμηνο 8
Τίτλος Μαθήματος Στατιστική και Μοντελοποίηση κατά Bayes
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Διαλέξεις (Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας: 3, Πιστωτικές Μονάδες: 6)
Τύπος Μαθήματος Ειδίκευσης
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
Γλώσσα Διδασκαλίας και Εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα Προσφέρεται σε Φοιτητές Erasmus Ναι (στην Αγγλική γλώσσα)
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) Δείτε το eCourse, την Πλατφόρμα Ασύγχρονης Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.


Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στην κατά Bayes θεώρηση της στατιστικής και να συγκρίνει την κατά Bayes με την κλασική (Frequntist) προσέγγιση. Αρχικά το μάθημα δίνει τις βασικές έννοιες θεωρίας αποφάσεων και αποσκοπεί στην ανάπτυξη της ικανότητας αξιολόγησης εκτιμητριών ως προς τις ιδιότητες αμεροληψίας, ελάχιστου μέσου τετραγωνικού ή απόλυτου σφάλματος, επάρκειας, πληρότητας, συνέπειας κ.ο.κ. Στη συνέχεια, παρέχει μια εισαγωγή στη Μπεϋζιανή προσέγγιση της στατιστικής, με αφετηρία την κατανόηση των βασικών αρχών της και κατάληξη τη διεξαγωγή στατιστικής συμπερασματολογίας κατά Bayes (εκτίμηση σε σημείο και με διάστημα - έλεγχος υποθέσεων, παλινδρόμηση κατά Bayes, επιλογή μεταβλητών, Ιεραρχικά Μπεϋζιανά μοντέλα). Ειδικότερα, στόχος είναι η κατανόηση της έννοιας και των βασικών αρχών εκτίμησης αγνώστων παραμέτρων πληθυσμών, με σημείο και με διάστημα, με την κλασική και κατά Bayes προσέγγιση.

Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών.


Περιεχόμενο Μαθήματος

Αντικειμενική και υποκειμενική πιθανότητα, χαρακτηριστικά της κατά Bayes προσέγγισης, αρχή της πιθανοφάνειας. A-priori κατανομή και τρόποι επιλογής της (συζυγείς - μη πληροφοριακές - ακατάλληλες - Jeffreys). Στατιστική συμπερασματολογία: θεωρία αποφάσεων - κίνδυνος κατά Bayes - κανόνας του Bayes και MINIMAX. Σημειακή εκτίμηση, εκτίμηση σε διάστημα, έλεγχοι υποθέσεων. Εφαρμογές της Μπεϋζιανής θεωρίας στη μοντελοποίηση: παλινδρόμηση κατά Bayes, Εφαρμογές Bayes στην επιλογή μεταβλητών, Ιεραρχικά Μπεϋζιανά μοντέλα.


Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος Παράδοσης Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο)
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
  • Eclass (για απόθεση διδακτικού υλικού).
  • Χρήση προβολικού (προτζέκτορας) και διαφανειών.
  • Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες μέσω email αλλά και πλατφορμών όπως το GoogleMeet και το MsTeams.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις (13Χ3) 39
Αυτοτελής Μελέτη 78
Επίλυση Ασκήσεων - εργασίες 33
Σύνολο Μαθήματος 150
Αξιολόγηση Φοιτητών Γραπτή τελική εξέταση στα Ελληνικά (σε περίπτωση φοιτητών Erasmus στην Αγγλική γλώσσα) η οποία περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν και συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.


Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Δείτε την υπηρεσία Εύδοξος. Συγγράμματα και άλλες πηγές εκτός της υπηρεσίας Εύδοξος:

General

School School of Science
Academic Unit Department of Mathematics
Level of Studies Undergraduate
Course Code ΜΑΕ871
Semester 8
Course Title Bayesian Statistics and Modeling
Independent Teaching Activities Lectures (Weekly Teaching Hours: 3, Credits: 6)
Course Type Special Background
Prerequisite Courses -
Language of Instruction and Examinations Greek
Is the Course Offered to Erasmus Students Yes (in English, reading Course)
Course Website (URL) See eCourse, the Learning Management System maintained by the University of Ioannina.


Learning Outcomes

Learning outcomes

This course consists of two modules: the Decision Theory and Bayes Theory. The Decision Theory deals with problems of decision-making. Object of Statistical Decision Theory is decisions about unknown numerical quantities (parameters) by utilizing the presence of statistical knowledge. The aim of the course is the evaluation of the performance of the estimators subject to properties such as the unbiasedness, sufficiency, consistency etc.
The second part of the course gives an introduction to Bayesian statistical approach. At the end of the course the student should be able to compare Bayes and classical approaches and evaluate the "performance" of different estimators by using various criteria.

General Competences
  • Working independently
  • Decision-making
  • Production of free, creative and inductive thinking
  • Criticism and self-criticism


Syllabus

Decision Theory: decision function, loss function, risk function, admissible and minimax estimators; Bayesian inference: Bayes estimators, Bayes confidence intervals, minimax and Bayes tests.


Teaching and Learning Methods - Evaluation

Delivery

Classroom (face-to-face)

Use of Information and Communications Technology Use of ICT in communication with students
Teaching Methods
Activity Semester Workload
Lectures 39
Working independently 78
Exercises-Homeworks 33
Course total 150
Student Performance Evaluation

Final written exam in Greek (in case of Erasmus students in English) which concentrates on the solution of problems which are motivated by the main themes of the course.


Attached Bibliography

See the official Eudoxus site. Books and other resources, not provided by Eudoxus:

  • Berger, J.O. (1985) Statistical decision theory and Bayesian analysis. Springer.
  • Bernardo J. M. & Smith A. F. M., (1994). Bayesian Theory, Wiley, London.
  • Congdon, P. (2007), Bayesian Statistical Modelling, Willey.
  • Κ. Φερεντίνος (2005). Εκθετική οικογένεια κατανομών Θεωρία Bayes, Πανεπιστημιακές Παραδόσεις.